MotoMe Aflevering 29

Zo, gaat het dit jaar toevallig nog warmer worden dan tien graden Celsius? Zij gerust vrienden, de zwoele bries door je helmventilatie laat niet lang meer op zich wachten. Dat ook jong, nieuw motorvolk met hetzelfde gemak van een kouwe kermis thuis wil komen, bewijzen de statistieken; er worden veel meer motoren gekocht en rijbewijzen zijn zelfs bij gerenommeerde vervalsers niet aan te slepen. Dus wat nu kouwe klauwen?! Gas op de plank! Vanzelfsprekend hadden we de hernieuwde** SV650** en vertrouwde Z1000SX bij voorkeur in de Lage Landen willen rijden, maar de fabrikanten bleken onverbiddelijk. Hè gatv, wéér Spanje…

Suzuki SV650: ken ik u niet ergens van?

Suzuki’s enige noviteit voor 2016 (behalve de 200 cc VanVan, Overzee’s droomfiets), was eigenlijk niet eens nieuw, althans qua naam. Jarenlang maakte de vroegere SV650 met alu frame en briljant motorblok furore tegen de geboren concurrent Yamaha FZS600 Fazer. De charmante ronde versie werd vervangen door een ultrahoekige, maar daarmee was het slechte nieuws nog niet voorbij. De SV maakte namelijk plaats voor de modieuze, vermaledijde Gladius. Gevalletje ‘geen hond wil hem hebben’. Dus gaat Suzuki vol op het orgel met de herintroductie van de SV650, met tal van vernieuwingen, dat wel. Maar toch, rijd je nu op een oude koe uit de sloot? Of is met de nodige reanimatie toch een fris rund uit de vaart herrezen?

Project ombouw: Suzuki M800 en Harley-Davidson Evo

Jezelf ooit afgevraagd waarom uitlaatbochten vaak zijn uitgerust met grijzige steunkousen? Heeft dat thermische redenen, beschermt het je pijpen, vergroot het de prestaties? Bart liet het zich eens fijntjes uitleggen door de expert, niet zonder zich te werpen op andere aspecten van ombouw. In dit vervolg van de vorige uitzending gaat hij dieper in op de ombouwmaterie aan de hand van een Suzuki M800 en een Harley-Davidson. Maar de informatie is evengoed geldig voor ongeacht welke motor je onder handen wilt nemen.

Z1000SX: overlever in een uitgestorven segment

Ooit gold Honda’s VFR750/800 als de absolute vaandeldrager van de categorie sporttoerfietsen. Je weet wel, compromismachines die qua comfort en prestaties ergens hangen tussen een supersport en een gewone toerbuffel. Met het tragisch sneuvelen van dit icoon dat concurrenten al eerder naar de eeuwige jachtvelden had verwezen, verdween het hele segment in nevelen omdat ‘het publiek’ zich overgaf aan allroads. Terwijl sporttoer juist nogal de stoffigheid vertegenwoordigde, maar dit terzijde. Kawasaki’s Z1000SX werpt zich al twee jaar uiterst succesvol op als sporttoermotor annex roepende in de woestijn. Maar aangezien we nogal allergisch zijn voor motoren die een compromis vormen tussen twee karakters, hebben we dan überhaupt wat te zoeken op een** Z1000SX**. Sterker nog, op twéé SX’en?!

Bron:
http://motome.nl/afleveringen/2016/motome-aflevering-29

Kort nieuws…

  • De Kawasaki News Show, ee…
    Kawasaki heeft onlangs aangekondigd om na het succes van vorig jaar voor de tweede keer haar eigen News Show te organiseren. De 2018 editie van de Kawasaki ....
  • TRIUMPH Presenteert 2019 …
    Op zaterdag 8 december presenteert Triumph haar nieuwe 2019 modellen tijdens het TRIUMPH PREVIEW EVENT in Beeld & Geluid, Hilversum. Het Britse motormerk ....
  • De nieuwe 2019 Bonneville…
    Voor 2019 introduceert Triumph een uniek limited edition-model, de Bonneville T120 Ace, gebouwd om de allereerste generatie cafe racers en het legendarische ....

Nieuws op categorie

  • Nieuwe en gebruikte motoren
  • Motorservice, reparaties en onderhoud
  • Uitgebreid assortiment motorkleding
  • Wij zijn lid van de BOVAG