MotoMe Aflevering 29

Zo, gaat het dit jaar toevallig nog warmer worden dan tien graden Celsius? Zij gerust vrienden, de zwoele bries door je helmventilatie laat niet lang meer op zich wachten. Dat ook jong, nieuw motorvolk met hetzelfde gemak van een kouwe kermis thuis wil komen, bewijzen de statistieken; er worden veel meer motoren gekocht en rijbewijzen zijn zelfs bij gerenommeerde vervalsers niet aan te slepen. Dus wat nu kouwe klauwen?! Gas op de plank! Vanzelfsprekend hadden we de hernieuwde** SV650** en vertrouwde Z1000SX bij voorkeur in de Lage Landen willen rijden, maar de fabrikanten bleken onverbiddelijk. Hè gatv, wéér Spanje…

Suzuki SV650: ken ik u niet ergens van?

Suzuki’s enige noviteit voor 2016 (behalve de 200 cc VanVan, Overzee’s droomfiets), was eigenlijk niet eens nieuw, althans qua naam. Jarenlang maakte de vroegere SV650 met alu frame en briljant motorblok furore tegen de geboren concurrent Yamaha FZS600 Fazer. De charmante ronde versie werd vervangen door een ultrahoekige, maar daarmee was het slechte nieuws nog niet voorbij. De SV maakte namelijk plaats voor de modieuze, vermaledijde Gladius. Gevalletje ‘geen hond wil hem hebben’. Dus gaat Suzuki vol op het orgel met de herintroductie van de SV650, met tal van vernieuwingen, dat wel. Maar toch, rijd je nu op een oude koe uit de sloot? Of is met de nodige reanimatie toch een fris rund uit de vaart herrezen?

Project ombouw: Suzuki M800 en Harley-Davidson Evo

Jezelf ooit afgevraagd waarom uitlaatbochten vaak zijn uitgerust met grijzige steunkousen? Heeft dat thermische redenen, beschermt het je pijpen, vergroot het de prestaties? Bart liet het zich eens fijntjes uitleggen door de expert, niet zonder zich te werpen op andere aspecten van ombouw. In dit vervolg van de vorige uitzending gaat hij dieper in op de ombouwmaterie aan de hand van een Suzuki M800 en een Harley-Davidson. Maar de informatie is evengoed geldig voor ongeacht welke motor je onder handen wilt nemen.

Z1000SX: overlever in een uitgestorven segment

Ooit gold Honda’s VFR750/800 als de absolute vaandeldrager van de categorie sporttoerfietsen. Je weet wel, compromismachines die qua comfort en prestaties ergens hangen tussen een supersport en een gewone toerbuffel. Met het tragisch sneuvelen van dit icoon dat concurrenten al eerder naar de eeuwige jachtvelden had verwezen, verdween het hele segment in nevelen omdat ‘het publiek’ zich overgaf aan allroads. Terwijl sporttoer juist nogal de stoffigheid vertegenwoordigde, maar dit terzijde. Kawasaki’s Z1000SX werpt zich al twee jaar uiterst succesvol op als sporttoermotor annex roepende in de woestijn. Maar aangezien we nogal allergisch zijn voor motoren die een compromis vormen tussen twee karakters, hebben we dan überhaupt wat te zoeken op een** Z1000SX**. Sterker nog, op twéé SX’en?!

Bron:
http://motome.nl/afleveringen/2016/motome-aflevering-29

Kort nieuws…

  • 14433
    Kom morgen en zaterdag shoppen in onze kledingshop met 21% korting!!!....
  • Kawasaki kondigt twee com…
    Naast de Ninja H2 SX, de Z900RS CAFE en de Ninja ZX-10R SE kondigde Kawasaki op de EICMA in Milaan nog een grote verrassing voor de Europese markt aan, ....
  • Nieuwe Kawasaki Ninja ZX-…
    Naast de standaardversie en een race georiënteerde RR uitvoering introduceert Kawasaki de nieuwe Ninja ZX-10R SE, de meest hoogwaardige Ninja ZX-10R ooit met ....

Nieuws op categorie

  • Nieuwe en gebruikte motoren
  • Motorservice, reparaties en onderhoud
  • Uitgebreid assortiment motorkleding
  • Wij zijn lid van de BOVAG