vorige

Alle nieuwe 2020 modellen!

Kawasaki Z H2: Hypernaked met 200 pk

Een Naked bike met meer dan 200 pk mag je met recht een unicum noemen. De toevoeging van de ‘Z’ is ook meteen duidelijk in welke conceptuele hoek je ‘m kunt vinden: lekker agressief, allesbehalve uniform vormgegeven met in het vooronder de 998cc supercharged vier-in-lijn van het H2-platform. Vermogen en koppel komen exact overeen met die van de H2 SX, namelijk 200 pk en 137 Nm. Serieuze cijfers, toch mikt nieuwe Z H2 niet enkel op een zeer select groepje uiterst ervaren rijders. Zo zit er een compleet arsenaal aan moderne hulpsystemen op de Z H2 zoals Power Modes, Traction Control, Wheelie Control, Launch Control en zelfs Cruise Control. Eveneens standaard: een up/down quickshifter, rondom LED verlichting en een modern TFT-dashboard met bluetooth connectiviteit. En ook fijn, in het voorwiel vind je een setje Brembo-M4-remklauwen, geen overbodige luxe met zo veel power aan boord.

De nieuwe Z H2, is verkrijgbaar in de kleuren zwart met grijs frame, zwart met rood frame en zwart/grijs met groen frame, staat vanaf medio februari 2020 bij ons in de showroom. De prijs wordt later bekend gemaakt.

 

Kawasaki Ninja 1000SX

Hé, een nieuwe typeaanduiding bij Kawasaki? Klopt, maar deze Ninja 1000SX is zeker geen grote onbekende, want het is in feite de vierde generatie van de machine die we tot nu toe kenden als Z1000SX. In Amerika heette de Z1000SX al zo, en vanaf komend jaar dus ook in Europa. De vierde generatie van Kawasaki’s sportieve toerkanon is stevig vernieuwd. Naast een sportievere en meer dynamische styling met LED verlichting rondom, is de vier-in-lijn aangepakt en heeft het nu onder andere elektronisch aangestuurde gaskleppen. De vorige generatie was al voorzien van bochten-ABS, tractiecontrole en verschillende power modes. Die eerste blijft uiteraard behouden en de laatste twee worden op het nieuwe model geïntegreerd in vier verschillende Rider Modes, vanaf het stuur te selecteren en weergegeven in een nieuw 10,9 cm TFT-display met smartphone-connectiviteit. En verder is het arsenaal elektronische hulpjes uitgebreid met een quickshifter (op- en terugschakelen) en Cruise Control. Gehandhaafd voor 2020 blijft de optionele geïntegreerde Monokey zijkofferset en daarnaast behoren onder andere ook handvatverwarming en een USB-aansluiting tot de opties.

De nieuwe Ninja 1000SX staat half februari in Rijen en is verkrijgbaar in de kleuren groen/grijs, wit/zwart en grijs/zwart. De prijs volgt binnenkort.

 

Kawasaki Z900: de populairste Naked van Europa

Begin 2017 maakte de Kawasaki Z900 zijn debuut als de opvolger van de Z800. De Naked maakte destijds indruk met zijn prestaties en stuureigenschappen, maar moest het doen zonder elektronische hulpsystemen. Een gemis volgens velen, maar dat verhinderde echter niet dat de Z900 in Europa al snel uitgroeide tot een grandioos verkoopsucces. Komend modeljaar wordt die eerste generatie Z900 opgevolgd door de tweede, nu wél met een stevige dosis elektronica, want de nieuwe 900 is voorzien van vier Rider Modes, met daarin geïntegreerd tractiecontrole en twee power modes, en een fraai 10,9 cm groot TFT-scherm met smartphone-connectiviteit. Net als voorheen levert de Z een lekkere 125 pk vermogen en bijna 100 Nm koppel. Wat design betreft is de Z900 vooral heel erg Z900 gebleven, waarbij het agressieve karakter door de volledige LED-verlichting voor en achter net nog meer uitgesproken is.

Naast de variant met vol vermogen is er ook komend modeljaar weer een A2-variant van de Z900 leverbaar, beide in dezelfde kleurstellingen: grijs/zwart, zwart/groen, wit/zwart/groen en zwart groen. Beide uitvoeringen staan medio december al bij ons in de showroom. De prijs is nog niet bekend.

 

Kawasaki Z650: de ideale A2 Naked

Ook de succesvolle Z650 is voor komend modeljaar flink onder handen genomen met een sterkere Parallel Twin, een vernieuwd design en een flinke upgrade in uitrusting. Zo heeft de Z650 nu LED verlichting rondom, maar het meest sprekende voorbeeld van die upgrade is misschien wel het nieuwe 10,9 cm TFT-dashboard, zeker geen standaard in deze klasse. Dat display is naast de gebruikelijke functies voorzien van versnellings- en schakelindicator, brandstofmeter en ECO-indicator. Dankzij de smartphone-connectiviteit en kun je met een speciale app bijvoorbeeld ook GPS-routeinformatie en onderhoudsinformatie bekijken.

De nieuwe Z650 staat medio januari bij ons is in de showroom in de kleuren groen/zwart, wit/zwart en zwart. De prijs is nog niet bekend.

 

Kawasaki Ninja 650: compacte Sport Tourer

Kawasaki heeft de Ninja 650 voor 2020 van een flinke update voorzien. Niet alleen het blok werd aangepast , ook de styling kreeg een makeover. Daarnaast zal de motor komend jaar voor het eerst ook in in 35 kW-uitvoering (A2) leverbaar zijn. De aangescherpte look van de Ninja 650 wordt verder geaccentueerd met LED koplampen en een TFT display. Die laatste is onder meer voorzien van een versnellingsindicator, schakelindicator, brandstofmeter en ECO indicator. Daarnaast is het ook mogelijk via Bluetooth verbinding te maken met de vernieuwde Ninja.

De 2020 Ninja 650 zal vanaf begin volgend jaar te koop zijn in drie verschillende kleurstellingen. Dat zijn naast Metallic Spark Black en Pearl White/ Metallic Flat Spark Black ook een op de WSBK-machine van Jonathan Rea geïnspireerde Lime Green/Ebony uitvoering. Hoeveel de vernieuwde sportieveling uit Japan gaat kosten, wordt later bekendgemaakt.

 

Kawasaki W800: moderne retro

Even nieuw, maar dan sterk leunend op de looks van weleer is de 2020-W800. Het derde model binnen het W-gamma van Kawasaki. De nieuwe W800 komt naast de vorig jaar geïntroduceerde W800 Street en W800 Café te staan. Ten opzichte van zijn voorganger uit 2016, is de A2-fiets flink geüpdatet. Zo is de nieuwe W800 – net als de Street en Café – een stuk moderner met een schijfrem achter, rondom LED verlichting en een Assist & Sliipper koppeling. Het uiterlijk van de motor is juist weer lekker klassiek gehouden. Zo blinkt er flink wat chroom, prijkt er een analoge teller op het dashboard, ademt de motor uit via een retro ogende dubbele uitlaat en rolt hij op spaakwielen.

De nieuwe W800 zal dit jaar nog bij ons in de showroom staan in de kleurstelling Metallic Dark Green. Hoeveel deze Retro  gaat kosten wordt op een later moment bekendgemaakt.

 

Triumph Bobber TFC

Begin dit jaar presenteerde Triumph haar nieuwe Triumph Factory Custom-label (kortweg TFC): af fabriek geleverde gelimiteerde en bovenal exclusieve edities van bestaande modellen. De Thruxton R en hagelnieuwe Rocket III mochten zich als eerste verheugen op deze luxekuur, nu gevolgd door de Bobber.

Waarin vertaalt zich die upgrade? Allereerst in meer vermogen (87 t.o.v. 77 pk) en koppel (+4 newtonmeter, 110 Nm bij 4.500 tpm) en een wat gretiger karakter. De 1200 onderging namelijk een soortgelijke kuur als de nieuwe Thruxton RS, zo steeg het maximale toerental met 500 tpm en heeft het blok nu een veel lagere interne massagtraagheid door aanpassingen aan onder meer koppeling, krukas en balansassen.

Verder pronkt de Bobber TFC uiteraard met een bijzonder hoogwaardig rijwielgedeelte. Öhlins neemt bijvoorbeeld zowel voor als achter de veringhonneurs waar, een exclusieve radiale Brembo MCS rempomp met M50 Monoblocs aan de voorzijde zorgen voor een adequate vertraging en Arrow-dempers voor een passend geluid. In vergelijking met de standaardversies legt de TFC bovendien 5 kilo minder in de weegschaal. Ook qua aankleding steekt de TFC boven de standaard Bobber uit, de uitrusting omvat onder meer carbon kuipdelen, leren zadel, kort voorspatbord en diverse zwarte delen (frame, swingarm en wielen). Elke machine wordt bovendien geleverd met een genummerde badge op de kroonplaat.

De Bobber TFC komt er in een wereldwijde oplage van 750 stuks. De prijs en levertijd worden binnenkort vrijgegeven.

 

Triumph Bonneville T100 & T120 Bud Ekins

Triumph verwelkomt komend jaar ook twee nieuwe Special Editions, en wel in de vorm van de Bonneville T100 en Bonneville T120 Bud Ekins-uitvoeringen. Ekins was niet alleen een legendarische Hollywood stuntman (hij deed de beroemde sprong over het hek in de The Great Escape) en persoonlijk vriend van Steve McQueen, hij was ook een zeer bedreven offroadspecialist, die diverse Zesdaagses reed én eigenaar van het grootste Amerikaanse Triumph dealership. Dan ben je best een speciale uitvoering (of twee!) waardig. De Bud Ekins Bonnevilles kenmerken zich door een speciaal two-tone kleurenschema met historisch Triumph-logo en de Californische ‘flying globe’op de tank, een Monza-tankdop, LED-richtingaanwijzers, bar-end spiegels en ‘gekartelde’ handgrepen. Diverse Bud Ekins-logo’s in combinatie met speciale zwarte badges op het blok toppen het geheel smaakvol af.

Als kers op de taart wordt elke Ekins Bonneville geleverd met een certificaat van echtheid (inclusief het verhaal van Ekins), dat onder meer is ondertekend door Ekins’ dochters Susan en Donna! Prijzen en levertijden worden zsm bekend gemaakt.

 

Triumph Truxton RS

Refererend naar de legendarische Thruxton 500 endurance race prijkt de naam Thruxton alweer sinds 2003 in de Triumph line-up. De eerste jaren werd de sportieve retro café racer nog aangevuurd door de bekende 865cc staande twin, in 2016 echter kreeg de Thruxton een fikse motorische update in de vorm van het 1200 blok met 270° krukas dat al in verschillende andere ‘modern classics’ dienst deed.

Ook kwam er naast de standaard Thruxton een meer high-end R-versie, met onder meer een volledig instelbare Showa upside-down voorvork en eveneens volledig instelbare Öhlins duo-schokdempers achter. En precies deze laatste, die overigens nu RS gaat heten, krijgt als eerste van de 1200-lijn de obligate Euro5-update. Dankzij onder andere 20% minder interne massatraagheid en een hoger maximaal toerental (+500 tpm) geniet het vloeistofgekoelde blok niet alleen een meer levendig karakter volgens Triumph, maar groeide het maximum vermogen met 8 pk tot 105 pk. Met 112 Nm is het maximum koppel ongewijzigd, echter wordt dit wel 700 tpm eerder vrijgegeven. Daarnaast zijn ook de drie Rider Modes (Sport, Road en Rain) met specifieke instellingen van gasrespons, ABS en Traction Control verder verfijnd.

De aanpassingen aan blok in combinatie met een lichtere accu hebben ook een positieve invloed op het gewicht, waar een behoorlijke 6 kilo van werd afgeschaafd. Verder is de nieuwe Thruxton RS uitgerust met onder andere radiale Brembo M50 Monobloc remklauwen, Metzeler Racetec RR banden en diverse zwarte accenten (o.a. veren achterschokbrekers, wielen en blokdeksels). De nieuwe Thruxton RS komt er in twee kleuren, zwart en grijs/zilver. De prijs en levertijd laat nog heel even op zich wachten.

 

Suzuki V-Strom 1050

De langverwachte opvolger van de Suzuki V-Strom 1000 werd op de EICMA in Milaan gelanceerd. Suzuki nam haar grote allroad behoorlijk onderhanden, de machine ademt in zijn nieuwe gedaante DR Big uit al zijn poriën. Bovendien gaat de twin vanaf nu als V-Strom 1050 door het leven en komt hij er in een standaard- en XT-uitvoering. Vooral op het gebied van elektronica is de nieuw V-Strom flink aangepakt met standaard Cornering ABS, Wheelie- , Stoppie-, Cruise-, en Hillstartcontrol, verschillende Rider Modes  en een drievoudige, uitschakelbare tractiecontrole. Overigens zijn het gros van deze systemen enkel aan de XT voorbehouden. Die onderscheidt zich van de standaardversie ook nog door onder andere spaakwielen (basisversie heeft gietwielen). Standaard liggen er Bridgestone A41’s om de velgen.

Ook het dashboard is flink gemoderniseerd en biedt nu onder meer standaard een USB-aansluiting, en voor en achter is nu LED verlichting gemonteerd. Meest opvallende wijziging ten opzichte van het huidige model is natuurlijk het compleet nieuwe, enigszins retro aandoende uiterlijk met de dikke snavel en hoge ruit. Die laatste is trouwens zonder gereedschap in elf standen in hoogte verstelbaar is. Althans, als je XT heet, de basisversie moet het met een in drie standen verstelbare ruit doen.

De nieuwe V-Strom 1050, die rijklaar respectievelijk 236 (standaard) en 247 kilo (XT) weegt, staat vanaf februari in de showroom. De basisversie is er in het zwart, zwart/wit en zwart/grijs, de XT in Champion Yellow No.2, wit/oranje en zwart. Voor de prijs moeten we nog heel even geduld hebben.