vorige

De nieuwe Suzuki GSX-R1000 en GSX-R1000R

Op de Intermot in Keulen heeft Suzuki de nieuwe GSX-R1000 en GSX-R1000R geïntroduceerd. De GSX-R1000R is een raceuitvoering van de GSX-R1000. Bij beide motoren is gebruik gemaakt van hetzelfde frame, kuipwerk en hetzelfde blok. Beide versies zijn voorzien van Ride by wire, Motion Track (ABS en traction control) en S-DMS (Suzuki-Drive Mode Selector). De GSX-R1000R is daarnaast voorzien van een quick shift systeem en launch control.

suzuki_gsx-r1000r

Ook heeft de R versie andere vering, Showa Balance Free voorpoten en achter de Showa Balance Free lite schokbreker. Op beide modellen is de voor en achtervering instelbaar. Daarnaast zijn er lichtgewicht kroonplaten gemonteerd. Volgens Suzuki is de GSX-R1000 ontworpen voor straatrijders die af en toe het circuit op willen, terwijl de GSX-R1000R is ontworpen als circuitmachine waar ook een kenteken op zit. Ideaal voor circuitdagen of als basis voor een wedstrijdmotor.

Het 999,8 cm3 blok heeft een vermogen van Het blok heeft 202 pk en 117,6 Nm koppel, terwijl de GSX-R 1000 200 kilo weegt zonder ABS en 202 kilo met ABS. De GSX-R 1000R weegt 203 kilo en is alleen leverbaar met ABS.
Het blok is voorzien van variabele kleptiming en dubbele bovenliggende nokkenassen. Het maximale toerental is met 1000 toeren verhoogd naar 14.500 tpm en zit er geen balansas meer in het blok. Het maximale vermogen van 202 pk wordt bereikt bij 13.800 tpm en het maximale koppel van 117,6 Nm bij 10.800 tpm. Het nieuwe blok staat 4 graden rechter op en hangt nu onder een hoek van 26°. Hierdoor is het blok 22,2 mm korter. Daarnaast is het blok smaller 6,6 mm smaller geworden.

Ook de elektronica heeft een update gehad. Zo is de motor voorzien van een IMU sensor, die de hoek van de motor kan bepalen. Zowel voorover als achterover, hellingshoek en ook rotatie (driften of powersliden) kan de motor meten. Hier wordt vervolgens het motormanagement op aan gepast.
Middels de S-DMS kan voor 3 standen worden gekozen. A, B of C. in Stand A heeft de GSX-R1000 het meeste vermogen. In ode B wordt dit was ingedamd en in de C-modus houdt hij nog meer in.

De verlichting is volledig LED en de knipperlichten zitten niet langer in de spiegels verwerkt. 3 spaaks wielen van het 2016 model zijn vervangen voor 5 spaaks wielen. De GSX-R 1000R wordt beschikbaar in Metallic Triton Blue en Glass Sparkle Black. De GSX-R 1000 in Metallic Triton Blue, Pearl Mira Red en Metallic Mat Black No.2.