Suzuki Katana: terugkeer van een motorlegende

Hightech, met een spraakmakend design. Suzuki toont een wereldprimeur op de InterMot in Keulen: de gloednieuwe Katana. In het ontwerp van deze nieuwe naked bike zitten duidelijke verwijzingen naar de legendarische motorfiets van begin jaren 80. Met de oer-Katana maakte Suzuki destijds niet alleen een designstatement, het was bij zijn introductie in 1981 ook de snelste productiemotorfiets ter wereld.

Katana

Katana is de naam van een zwaard dat Japanse Samoerai-strijders gebruikten. Een vlijmscherp wapen dat met de hand werd gesmeed. De naam past bij de scherpe vormen van deze onderscheidende naked bike. Met een puntige en compacte cockpit, LED-verlichting, een opvallend hoge tankpartij en een ranke korte achterzijde oogt hij als een strijdlustige machine, waarmee elke bocht met de hoogst mogelijke precisie is aan te snijden. Het bijzonder stijve frame draagt daar zijn steentje aan bij.

Gedurfd en uniek

Met de nieuwe Katana zet Suzuki volledig in op design. Net als bij zijn verre voorvader is dat weer scherp, gedurfd en uniek. Het ontwerp is modern, maar verwijst tegelijkertijd overduidelijk naar de oer-Katana. Destijds een van de eerste motoren die de windtunnel als scherprechter heeft gekend. Zowel toen als nu is de vorm gestroomlijnd en sterk afgestemd op de rijder. De Suzuki GSX1100 S Katana, zoals die voluit heette, had als een van de eerste motorfietsen een vrij hoge tank. Je zat als rijder echt in de motor en daarmee meer uit de wind. En dat is ook het geval bij Suzuki’s nieuwste motorfiets.

Prestaties

In 1981 was de Katana, die eveneens zijn première beleefde op de InterMot, met zijn top van 220 km/uur de snelste productiemotorfiets van dat moment. Het viercilinder motorblok leverde 111 pk en een koppel van 97 Nm bij een drooggewicht van 232 kg. De nieuwe Katana prolongeert de titel van de snelste ter wereld niet. De prestaties mogen er echter ook nu zijn: het vloeistofgekoelde viercilinderblok van 999 cc blinkt uit door souplesse met een maximaal vermogen van 110 kW (150 pk) en een koppel van 108 Nm. Ruimschoots voldoende om de slechts 215 kg wegende naked bike vlot van zijn plek te krijgen. ABS en Traction Control zorgen daarbij voor de nodige assistentie om vermogen en remkracht efficiënt en vooral veilig aan het asfalt over te dragen.

2019

De genoemde specificaties zijn onder voorbehoud van wijzigingen. Suzuki maakt de definitieve specificaties in een later stadium bekend. De marktintroductie in Nederland wordt verwacht in voorjaar 2019.

Kort nieuws…

  • Weekend SALE 27 en 28 Okt…
    Openingstijden zaterdag van 09.00 uur t/m 17.00 uur en zondag van 11.00 uur t/m 16.00 uur. Profiteer van 21% korting in de kledingshop op het gehele ....
  • Triumph Motorcycles draag…
    Opgesteld op de gridposities van het startveld op het MotorLand Aragon-circuit. – Definitieve versie van het motorblok voor het 2019 Moto2-seizoen ....
  • Kawasaki verrast met de o…
    De toonaangevende populaire Ninja ZX-6R gaat in 2019 naar het volgende niveau met de introductie van de modernste technologieën. De Ninja ZX-6R is terug! Ook ....

Nieuws op categorie

  • Nieuwe en gebruikte motoren
  • Motorservice, reparaties en onderhoud
  • Uitgebreid assortiment motorkleding
  • Wij zijn lid van de BOVAG