vorige

Triumph Motorcycles draagt 2019 Moto2-motorblokken over

Opgesteld op de gridposities van het startveld op het MotorLand Aragon-circuit.

– Definitieve versie van het motorblok voor het 2019 Moto2-seizoen uitgeleverd.
– Ontwikkelingsfase van het Triumph 765cc Moto2-motorblok afgerond na bijna 2 jaar doorontwikkeling en testen.
– Prestatiedoelen worden volledig gehaald. Het motorblok is volledig klaar voor de races.
– Testfase voor de Magneti Marelli ECU en Moto2-chassisfabrikanten nu in de laatste fase.

Officiële Triumph 765cc Moto2-motoroverdracht

De officiële overdracht van de Triumph-motorblokken markeert het einde van de technische doorontwikkeling van de driecilinder en het begin van een nieuw tijdperk voor de Triumph Moto2 765cc-motor. Het resultaat zal tijdens de Moto2-teamtest in Jerez de la Frontera op 23 – 25 november 2018, voor het eerst op het circuit te zien zijn.

Na bijna 2 jaar intensief ontwikkelings- en testwerk, werd afgelopen weekend het eindresultaat van het project opgeleverd door een gecombineerd projectteam van Triumph, Dorna, Externpro en Magneti Marelli, gevoed door gespecialiseerde input van verschillende (voormalige) Moto2- en British Supersport-coureurs.“`

Carmelo Ezpeleta, CEO van Dorna:

“We zijn er erg trots op Triumph te kunnen verwelkomen in het MotoGP Wereldkampioenschap. Het is ons een genoegen om te mogen racen met het iconische Triumph als Moto2-motorleverancier en zo een belangrijk nieuw hoofdstuk te schrijven in de geschiedenis van ons beiden. We kijken uit naar het debuut van Triumph op het circuit, waar we samen een nieuw tijdperk in de motorsport ingaan”.

Steve Sargent, Chief Product Officer van Triumph:

“We zijn ongelooflijk blij met het resultaat en met de passie en toewijding van alle betrokkenen. We zijn Carmelo Ezpeleta, het hele team van Dorna en de teams enorm dankbaar voor deze kans om met Triumph terug te keren op het allerhoogste niveau van de motorsport. De opwinding en positieve reacties die we nu al zien, zowel bij Triumph-fans over de hele wereld als in de Moto2-paddock, laat ons nu al merken hoe goed deze samenwerking voor Triumph als merk zal zijn. Voor ons is dit nog maar het begin. Vanaf hier zullen we doorgaan met het ondersteunen van het motorprogramma, waarbij we de feedback vanaf het circuit weer kunnen gebruiken als belangrijke factor in onze motorfietsontwikkeling, met name voor onze toonaangevende Street- en Speed Triples.”

TRIUMPH 756cc MOTO2 MOTORLEVERANCIER

Een driejarig contract met Dorna – de houder van de commerciële rechten van MotoGP – laat Triumph een speciaal, race-getunede, 765cc driecilinder motorblok leveren, gebaseerd op het blok van de toonaangevende 2017 Triumph Street Triple.

Dit nieuwe motorblok is uiteindelijk de doorontwikkeling van de race-winnende Daytona 675R, de machine die overwinningen pakte in de TT op het Isle of Man, bij de Daytona 200 en in British Supersports in 2014 en 2015.

Op basis van de standaard 765cc uit de Street Triple RS is de “triple” doorontwikkeld en getuned voor een flinke hoeveelheid extra vermogen en koppel voor Moto2. Dit werd gerealiseerd door de volgende wijzigingen ten opzichte van het motorblok uit de Street Triple RS:

– Gemodificeerde cilinderkop met herzien in- en uitlaattraject
– Titanium kleppen en stijvere klepveren voor een verhoogd maximaal toerental
– Aangepaste “Low Output” dynamo voor minder massatraagheid
– Langere eerste versnelling
– Instelbare slipperclutch
– Specifieke race-ECU; ontwikkeld met Magneti Marelli
– Herziene zijcarters voor smallere buitenmaat
– Aangepast onderblok voor optimale positie uitlaatbochten
– Nieuwste generatie 765 motorblok

In de straatversie levert het meest recente 765cc-motor in de toonaangevende Street Triple RS al het hoogste prestatieniveau ooit voor een Street Triple, goed voor een topvermogen van 123 pk bij 11.700 toeren per minuut en 77 Nm aan maximaal koppel bij 10.800 toeren. In vergelijking met de 675-Street Triple-motor van de vorige generatie werden er voor de 765 al 80 nieuwe onderdelen gebruikt, met daarnaast een grotere boring en slag.

– Nieuwe motorcomponenten voor de 765 omvatten;
– Nieuwe krukas
– Nieuwe zuigers
– Nieuwe drijfstangen en balansas
– Aluminium cilinderwand met Nikasil coating
– Aangepaste versnellingsbak

De Triumph 765cc Moto2-motor is in racespecificatie verder ontwikkeld om de motor vrijer en meer te laten “ademen” dan de productiefiets, wat zorgt voor een verhoging van de algehele prestaties. Andere wijzigingen zijn specifiek gedaan om de motor aan te passen voor gebruik in races.