Update ontwikkeling MOTO2™ motorblok

Afgelopen week is er een grote stap gemaakt in het ontwikkelingsproces van het MOTO2™ motorblok tijdens de tweede rijsessie op het Ciudad del Motor de Aragón circuit. Nadat het testprogramma in de fabriek doorlopen was werd het stokje overgedragen aan de voormalig 125cc wereldkampioen, Moto2™ runner-up en MOTO2™ testrijder, Julian Simon die het door Triumph ontwikkelde prototype aan de tand voelde.

Nu het ontwikkelingsprogramma van het motorblok halverwege is, levert deze succesvolle circuittest essentiële data op dat als input zal dienen om de prestaties en betrouwbaarheid verder te verfijnen. Uit de eerste terugkoppeling van de resultaten van de test is gebleken dat het ontwikkelingsprogramma momenteel uitstekend en volgens schema verloopt, waarmee de planning om de eerste Moto2TM motoren in juni 2018 te kunnen overhandigen naar verwachting gehaald zal worden.

Wat betreft het vermogen, koppel en betrouwbaarheid, liggen we ruim voorop de verwachtingen. Tijdens de circuitsessie zagen we dan ook uitstekende cijfers en zette de motor competitieve en consistente  rondetijden op de borden.

Steve Sargent, Chief Product Officer bij Triumph Motorcycles, vertelde; “In deze fase van het ontwikkelingsprogramma bevinden wij ons in een goede positie. Wij zijn meer dan tevreden met de snelheid die Julian wist te behalen met de laatste versie van het motorblok en zijn positieve feedback. We hebben er alle vertrouwen in dat wij in staat zullen zijn een motorblok te leveren waarmee de teams met veel plezier zullen racen en voor spektakel zullen zorgen voor het publiek.”

Julian Simon,125cc Wereldkampioen 125cc in 2009, Moto2TM runner-up en ervaren Moto2TM testrijder liet weten “Ik ben er blij om hier in Aragón de ontwikkelingen van de 2019 Moto2 motoren met Triumph te mogen testen. Ik heb mogen ondervinden dat er een grote verbetering heeft plaatsgevonden ten opzichte van de vorige motor, iets waar ik alleen maar enthousiast van kan worden. Er is veel vermogen beschikbaar en het schakelen gaat geweldig en dan het geluid, dit is werkelijk fantastisch. Voor mij is dit puur plezier.”

Deze update is een vervolg op het bericht over de aankondiging van Triumph Motorcycles  als exclusieve leverancier van het motorblok voor de FIM Moto2TM Wereldkampioenschappen 2019 en verder.

Triumph heeft een driejarig contract getekend met Dorma, de eigenaar van de merkenrechten van de MotoGPTM, voor het leveren van een specifiek voor de competitie getunede 765cc driecilinder. Het motorblok is gebaseerd is op de krachtbron van de eerder dit jaar gelanceerde nieuwe Triumph Street Triple generatie.

Dit nieuwe 765cc motorblok is ontstaan door een significante doorontwikkeling van de geprezen driecilinder van de Daytona 675, die een succesvol verleden kent in de motorsport met overwinningen op de Isle of Man TT, Daytona 200 en British Superbike kampioenschappen van 2014 en 2015.

Als basis is de 765cc driecilinder met de hoogste specificaties gebruikt, die van de Street Triple RS. Voor de MotoGPTM  zijn daarop de volgende aanpassingen uitgevoerd:

  • Aangepaste cilinderkop met gemodificeerde in- en uitlaat poorten voor meer flow.
  • Titanium kleppen en stijvere klepveren in verband met de toegenomen toeren per minuut.
  • Een race dynamo met een lagere output en verminderde inertie.
  • Verlengde 1ste versnelling
  • Specifiek voor wedstrijden ontwikkelde “Slipper Clutch” die instelbaar is.
  • Specifieke race ECU; die ontwikkeld is in samenwerking met Magneti Marelli
  • Aangepaste motordeksels die bijdragen aan een smallere motor.
  • Een ander carter die een verbeterde vorm van het spruitstuk mogelijk maakt.

De motor
De 765cc driecilinder van de nieuwe Street Triple RS is voor de Moto2TM aangepast en getuned voor nog meer vermogen en koppel.

In de standaard set-up levert het nieuwe 765cc motorblok al de hoogste prestaties ooit voor een Street Triple; met 123PK bij 11.700 rpm en 77Nm koppel bij 10.800 rpm. Ten opzichte van de vorige generatie, de 675cc, is de krachtbron op wel 80 punten aangepast, waaronder een grotere boring en slag. Daarnaast is de nieuwe 765cc onder andere voorzien van een nieuwe krukas, zuigers, drijfstangen, balans-as en een gemodificeerde versnellingsbak.

Het verschil tussen de voor de Moto2 geprepareerde 765cc krachtbron en het productie blok is dat de eerste meer lucht krijgt en hoger in de toeren klimt waardoor de algehele prestaties zijn toegenomen. Daarnaast zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd om de motor aan te passen voor wedstrijd gebruik.

Om de CGI video van het Triumph Moto2 motorblok te bekijken klikt u op de volgende link: https://youtu.be/bDT8y0WEfxo

Kort nieuws…

  • Kawasaki kondigt twee com…
    Naast de Ninja H2 SX, de Z900RS CAFE en de Ninja ZX-10R SE kondigde Kawasaki op de EICMA in Milaan nog een grote verrassing voor de Europese markt aan, ....
  • Nieuwe Kawasaki Ninja ZX-…
    Naast de standaardversie en een race georiënteerde RR uitvoering introduceert Kawasaki de nieuwe Ninja ZX-10R SE, de meest hoogwaardige Ninja ZX-10R ooit met ....
  • Kawasaki verrast met CAFE…
    Onlangs onthulde Kawasaki op de Tokyo Motor Show de bloedstollend mooie Z900RS retro, op de EICMA in Milaan deed Kawasaki er nog een schepje bovenop met de ....

Nieuws op categorie

  • Nieuwe en gebruikte motoren
  • Motorservice, reparaties en onderhoud
  • Uitgebreid assortiment motorkleding
  • Wij zijn lid van de BOVAG